„From Elvis In Nashville” – Sony/RCA ujawnia szczegóły nowego boxu!

W 50.rocznicę legendarnego „Maratonu w Nashville”

W piątek 20 listopada br do sprzedaży trafi zestaw „From Elvis In Nashville” – długo wyczekiwana, definitywna kronika legendarnych sesji nagraniowych Elvisa Presleya z 1970 roku znanych jako „Maraton w Nashville” z udziałem tzw. „Nashville Cats”.

Utwory nagrane na żywo podczas pięciu imponujących dni/nocy w RCA Studio B w Nashville (jak również podczas dodatkowej sesji z września 1970 roku) stanowiły trzon jego najbardziej udanych albumów z lat siedemdziesiątych: „Elvis: That’s The Way It Is”, „(I’m 10,000 Years Old) Elvis Country” oraz „Love Letters From Elvis”.

Teraz, po raz pierwszy, wersje master utworów z sesji w Studio B w Nashville z 1970 roku zostaną wykorzystane do stworzenia jednego oficjalnego albumu Elvisa.

Na „From Elvis In Nashville” piosenki z maratonu zostaną zaprezentowane z nieskazitelnym brzmieniem, świeżo zmiksowanym przez uznanego inżyniera dźwięku Matta Rossa-Springa (wcześniej odpowiedzialnego za brzmienie m.in Johna Prine’a i Jasona Isbell’a) i pozbawione dodatkowych overdubów i orkiestracji, które pojawiły się na wcześniejszych wydawnictwach.

„From Elvis In Nashville” zostanie zrealizowany w formie boxu (4CD) zawierającego również dwie dodatkowe płyty z rzadkimi i niewydanymi dotąd outtakes (materiały, fragmenty, inne wersje lub podejścia, odrzuty z sesji, przyp. autor) z sesji z 1970 roku (w tej formie dostępny będzie również w wersji cyfrowej). Najciekawsze materiały zostaną natomiast zebrane na dwupłytowej edycji winylowej (2LP, 12”).
Graceland z kolei będzie oferował ekskluzywną dwupłytową edycję winylową (2LP) „From Elvis In Nashville” tłoczoną na dwunasto-calowym winylu Aqua Tangerine.

Pod koniec lat sześćdziesiątych, Elvis Presley, piosenkarz z napędem atomowym jak nazywano go jeszcze w latach pięćdziesiątych, odcisnął swoje piętno na dekadzie rewolucji rockowej przywracając sobie pozycję muzycznej i kulturalnej siły, z którą należy się liczyć.

Jego elektryzujący „Elvis ’68 Comeback Special” przeszedł do historii telewizji a jego długo wyczekiwany powrót do nagrań studyjnych (dokonanych w American Sound Studio Chipsa Momana w Memphis w styczniu i lutym 1969 roku) nie będących kolejnymi ścieżkami dźwiękowymi z jego filmów przyniósł mu największe hity na listach przebojów (w tym „In The Ghetto”, „Don’t Cry Daddy”, „Kentucky Rain” i „Suspicious Minds” – ostatni Numer 1 Elvisa) a także parę uznanych albumów z 1969 roku – „From Elvis In Memphis” oraz studyjno-koncertową hybrydę „From Memphis To Vegas/From Vegas To Memphis”.

Zestaw „From Elvis In Nashville” jest swoistym przedłużeniem jego wcześniejszych nagrań z Memphis, wnosząc świeży ogień, energię, humor i emocjonalny rezonans do sesji w Studio B.

W swoich pierwszych nagraniach z lat siedemdziesiątych Elvis powrócił do koncepcji, która sprawiła, że jego sesje w American Sound Studio były tak udane. Jako że nienawidził dogrywania wszelkiego rodzaju overdubbingów, odpuścił je sobie w studiu na rzecz pracy z zespołem który doskonale zsynchronizował się z jego wrażliwością.

Uwolniony od zobowiązań wobec wydawców muzycznych, Elvis był teraz w stanie wybierać i nagrywać piosenki, które były dla niego aktualne, istotne i znaczące. Od coverów, włączając w to transcendentną interpretację „Bridge Over Troubled Water” aż do epickiego materiału, który następnie zasilił jego rezydencję w Las Vegas oraz pierwsze od lat pięćdziesiątych trasy koncertowe (tylko w samym 1970 roku Elvis występował w hotelu International w Las Vegas przez dwa, trwające blisko dwa miesiące, sezony, grając każdego dnia po dwa koncerty).

Jeśli uznać, że nagrania w American Sound Studio w Memphis otworzyły Elvisowi drzwi do powrotu na scenę i na szczyty list przebojów, to jego kolejne nagrania – słynny Maraton w Nashville z 1970 roku, stworzyły podwaliny dla kolejnej rewolucji w muzyce pop. Pod kierownictwem producenta Feltona Jarvisa, Elvis połączył siły z jednym z najsilniejszych zespołów studyjnych jakie kiedykolwiek powstały i stworzył często niedoceniany rozdział w swojej bogatej spuściźnie.

Pracując z legendarnymi ‚Nashville Cats’, już na swoim pierwszym albumie z 1970 roku Elvis Presley dołączył do kręgu współczesnych muzyków wśród których znajdowali się Johnny Cash, Bob Dylan, Neil Young, George Harrison i inni.

W czerwcu 1970 roku Elvis, który w latach pięćdziesiątych XX wieku dokonał przewrotu na scenie country ustanawiając rock’n’roll jako główny nurt w muzyce, powrócił do RCA Studio B by stworzyć w nim nowe brzmienie na nową dekadę.

W latach 1958 – 1971 Elvis nagrał w Studio B ponad dwieście utworów, rozpoczynając od pięciu zarejestrowanych w trakcie krótkiej przepustki niedługo po rozpoczęciu służby wojskowej, w czerwcu 1958 roku. W trakcie sesji powstały m.in. takie przeboje jak „(Now And Then There’s) A Fool Such As I”, „A Big Hunk O’Love” czy „I Need Your Love Tonight”.
Także pierwszy po powrocie do cywila longplay, Presley nagrał w Studio B w Nashville. Materiał na płytę „Elvis Is Back!” został zarejestrowany podczas sesji z marca i kwietnia 1960 roku.
Na sesjach z 1970 roku Elvis precyzyjnie dobrał swój repertuar odwołując się do bogactwa amerykańskiej muzyki łączącej w sobie elementy bluegrass, honky tonk, Western swing i rockabilly, które wirtuozowsko połączył ze współczesnym popem, balladami i epickimi przedstawieniami (występami).

Utwory zebrane na „From Elvis In Nashville” przyniosły nowe, świeże i ożywcze podejście do muzyki pop i country, które obejmowały i zapowiadały pojawiające się trendy – od countrypolitan i Americany aż do outlow country.

Sesje te (Maraton w Nashville, przyp. autor) są powszechnie uznawane za jedne z najlepszych sesji w karierze Elvisa ze względu na niezaprzeczalną chemię pomiędzy nim a zespołem złożonym z multiinstrumentalisty Charliego McCoya (którego artystyczny dorobek obejmuje m.in. współpracę z Bobem Dylanem, Paulem Simonem, Tanyą Tucker, Bobem Segerem, Williem Nelsonem i wieloma innymi), basisty Norberta Putnama (nagrywał z Royem Orbisonem, Al Hirtem, Henrym Mancini, Danem Fogelbergiem, Lindą Ronstadt, J.J.Cale’em, Tony Joe Whitem i innymi) oraz pianisty Davida Briggsa (współpracował m.in. z Deanem Martinem, Joan Baez, Nancy Sinatrą, B.B.Kingiem, Johnny Cashem, Dolly Parton, Waylonem Jenningsem, Tony Joe Whitem, Royem Orbisonem, Georgem Harrisonem, J.J.Calem, Alice Cooperem i grupą The Monkees).

Ten znakomity zespół studyjny, znany potocznie jako ‚Nashville Cats’, podobnie jak sam Elvis łączył światy muzyki pop, rocka i country. Na czerwcowe sesje do Nashville Elvis sprowadził także swojego późniejszego, długoletniego, gitarzystę Jamesa Burtona. Eddie Hinton, który podobnie jak Putnam i Briggs należał do Muscle Shoals Rhytm Section zagrał na gitarze prowadzącej w trakcie dodatkowej sesji, 22 września 1970 roku. Sam Elvis natomiast grał na gitarze akustycznej przez całą czerwcową sesję.

Pięciodniowa sesja określana mianem „Maratonu w Nashville”, rozpoczynająca się wczesnym wieczorem i trwająca do białego rana, przyniosła szeroki wachlarz materiałów, w tym energiczną interpretację „Funny How Time Slips Away” Willy’ego Nelsona, przejmujące „I’ve Lost You”, mocne ujęcie „Bridge Over Troubled Water” Simona & Garfunkela a także nową wersję „Love Letters”, którą Presley nagrał po raz pierwszy w 1966 roku.
Dzika, nagrana za pierwszym podejściem, wersja „Whole Lotta Shakin’ Goin’ On” była z kolei jednym z najważniejszych momentów sesji z 22 września.

Muzyka, którą Elvis stworzył w trakcie „Maratonu w Nashville” w 1970 roku, prezentowana na tym zestawie bez warstw overdubbingu słyszanych na oryginalnych wydawnictwach, należy do najlepszej w jego dorobku. Okazała się ona także niezwykle wpływowa. Ustanowiła muzyczne kierunki, którymi podążał on przez resztę swojej kariery przepowiadając jego późniejsze sukcesy radiowe zarówno w świecie muzyki pop jak i country a także opracowując brzmienie na którym wzorowała się niezliczona ilość późniejszych gwiazd muzyki country.

„From Elvis In Nashville” zapewnia intymny wgląd w świat Elvisa i sposób tworzenia przez niego muzyki, która trwać będzie wiecznie.

Zapowiadany na listopad czteropłytowy zestaw promuje szalona wersja klasyku country, „I Washed My Hands In Muddy Watters” pióra „Cowboy Joe” Babcocka, nagrana przez Elvisa w nocy z 7 na 8 czerwca 1970 roku (do posłuchania poniżej)

I WASHED MY HANDS IN MUDDY WATTERS – ELVIS PRESLEY (Z ZESTAWU „FROM ELVIS IN NASHVILLE”)

ZAWARTOŚĆ:

CD.1: Opening Jam (Mystery Train) – Twenty Days And Twenty Nights – I’ve Lost You – I Was Born About Ten Thousand Years Ago – The Sound Of Your Cry – The Fool – A Hundred Years From Now – Little Cabin On The Hill – Cindy, Cindy – Bridge Over Troubled Water – How The Web Was Woven – Got My Mojo Working / Keep Your Hands Off Of It – It’s Your Baby, You Rock It – Stranger In The Crowd – I’ll Never Know – Mary In The Morning – It Ain’t No Big Thing (But It’s Growing) – You Don’t Have To Say You Love Me – Just Pretend – This Is Our Dance – Life – Heart Of Rome

CD.2: When I’m Over You – I Really Don’t Want To Know – Faded Love – Tomorrow Never Comes – The Next Step Is Love – Make The World Go Away – Funny How Time Slips Away – I Washed My Hands In Muddy Water – Love Letters – There Goes My Everything – If I Were You – Only Believe – Sylvia – Patch It Up – Snowbird – Where Did They Go, Lord – Whole Lot-ta Shakin’ Goin’ On – Rags To Riches

CD.3: Jam 2 (Tiger Man) – I’ve Lost You (Take 1) – The Next Step Is Love (Take 3- 6) – You Don’t Have To Say You Love Me (Rehearsal) – Patch It Up (Take 1) – Twenty Days And Twenty Nights (Take 5, 6 & 8) – How The Web Was Woven (Take 1) – Mary In The Morning (Take 3 – 4) – Just Pretend (Take 1 – 2) – Stranger In The Crowd (Take 1 – 5) – Bridge Over Troubled Water (Rehearsal – Take 1) – Patch It Up (Take 9) –  The Sound Of Your Cry (Take 3) – Where Did They Go, Lord (Take 2 – 3) – Rags To Riches (Take 2)

CD.4: Jam 3 (I Didn’t Make It On Playing Guitar) – Faded Love (Rehearsal – Country Version) – The Fool (Take 1) – A Hundred Years From Now (Take 1) – Little Cabin On The Hill (Take 1) – Tomorrow Never Comes (Take 10 – 11) – Snowbird (Take 1) – Faded Love (Take 3) – t’s Your Baby, You Rock It (Take 3) – There Goes My Everything (Take 1) – Love Letters (Take 1) – If I Were You (Take 5) – Heart Of Rome (Take 1) – Cindy, Cindy (Take 1) – I’ll Never Know (Take 3) – Sylvia (Take 9) – It Ain’t No Big Thing (But It’s Growing) (Take 1 – 2) – Only Believe (Take 3) – Life (Take 2)

(Info: Sony Legacy/Mariusz Ogiegło)

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *