„Był dobrym człowiekiem…” – Elvis Presley we wspomnieniach Amy i Wayne’a Jacksona

Elvis Presley we wspomnieniach założyciela The Memphis Horns

WayneElvisPresleyTakie historie jak ta dzieją się tylko w filmach. A przynajmniej tak mi się do niedawna wydawało. 21 czerwca br. straciliśmy wspaniałego muzyka i wspaniałego człowieka, który współpracował i nagrywał z Elvisem Presley’em – Wayne’a Jacksona.
Kilka tygodni przed jego odejściem poprosiłem go o podzielenie się wspomnieniami z okresu współpracy z naszym idolem. Odpowiedź nie nadchodziła… Zamiast tego nadeszła wiadomość o śmierci muzyka… Nadzieja na poznanie jego wspomnień prysła niczym bańka mydlana.
I wtedy stało się coś czego nawet nie mogłem się spodziewać. Równo miesiąc po jego śmierci otrzymałem meila od jego żony, Amy, która napisała: „(Wayne) był w szpitalu z powodu niewydolności serca kiedy nadeszła wiadomość od Ciebie. […] Wayne i ja byliśmy małżeństwem przez dwadzieścia pięć lat więc znam jego historię i opowiadane przez niego historie. Jeśli chcesz, prześlij proszę do mnie swoje pytania. Wiem, że mogę dać Ci wgląd w jego współpracę z Elvisem„.
I tak właśnie zrobiłem. Poniżej przedstawiam Wam zapis tego niezwykłego wywiadu. Wywiadu, który udowodnił, że nie ma na świecie rzeczy niemożliwych!

Mariusz Ogiegło: Droga Amy, na wstępie naszej rozmowy chcę Ci gorąco podziękować za możliwość tej rozmowy i za to, że choć Twojego męża nie ma już wśród nas zgodziłaś się podzielić się ze mną i czytelnikami mojej strony o jego współpracy z Elvisem…
Zanim zapytam Cię o Elvisa proszę powiedz mi coś o początkach kariery Wayne’a. Kiedy profesjonalnie zaczął zajmować się muzyką? Gdzie można było go usłyszeć zanim trafił na sesję nagraniową Elvisa Presley’a?
Amy Jackson: Wayne dołączył do grupy The Mar-Keys (zespołu Steve’a Croppera i Ducka Dunna przed tym zanim założyli oni Booker T. & The MGs). W roku 1961 nagrali instrumentalny ‘Last Night’, który był pierwszą przebojową płytą wytwórni Stax Records. Reszta, jak to mówią, jest historią. Następnie (Wayne, przyp.autor) został częścią w Stax . Andrew Love dołączył do niej około roku 1964. Od pierwszego razu gdy on i Wayne zagrali razem wiedzieli, że jest coś specjalnego w sposobie w jaki łączą dźwięki.

Swoich pierwszych nagrań z Elvisem Wayne dokonał w American Sound Studio w 1969 roku. „In The Ghetto”, „Suspicious Minds”, „Kentucky Rain”, „Don’t Cry Daddy”. To tylko niektóre przeboje nagrane podczas legendarnych tych sesji. Proszę powiedz, czy mąż opowiadał Ci coś o tych sesjach? Jak je wspominał (jak wspominał współpracę z samym Elvisem)? Czy opowiadał Ci coś o powstaniu wymienionych (lub innych) utworów z tej sesji?
– (Wayne, przyp.autor) pisał bardzo konkretnie o tej sesji w swojej książce “My Wildest Dreams – Take 1”. Oto cytat z jego książki na temat „In The Ghetto” – ‚Siedzieliśmy tam słuchając go śpiewającego tą piosenkę a w powietrzu była elektryczność. Taka, że mogłeś rozwiesić i wysuszyć od niej swoje ubrania. Tak więc, wiedzieliśmy, że to jest wspaniałe‚.

Jakim typem człowieka był Elvis Presley zdaniem Twojego męża (jak go zapamiętał)?
– Zawsze mówił, że (Elvis, przyp.autor) był dobrym człowiekiem i typem Południowego dżentelmena.

Czytałem, że Wayne spotkał się z Elvisem w Graceland. Proszę powiedz, czy była to jedna wizyta czy też spotykali się częściej? Czy mąż opowiadał Ci coś o tych spotkaniach?
– (Wayne, przyp.autor) Jeździł tam na przyjęcia i na pokazy filmów. Raz był tam także podczas przesłuchania jakiegoś wokalisty do zespołu.

Wayne Jackson był założycielem The Memphis Horns. Czy mogłabyś opowiedzieć coś więcej o tej grupie (kto ją tworzył, etc)? Do wielu późniejszych nagrań Elvisa (po roku 1969) dogrywano sekcje dęte i smyczkowe. Czy Elvis lubił takie brzmienie (przede wszystkim sekcji dętej)? Rozmawiał o tym kiedykolwiek z Twoim mężem?
– Wayne i Andrew Love opuścili Stax w maju 1969 roku a czerwcu tego samego roku zarejestrowali The Memphis Horns. W różnych okresach, szczególnie w latach siedemdziesiątych dołączali do nich dodatkowi trębacze, Stephen Stills, Rod Stewart i The Doobie Brothers i nagrywali z nimi. Jednak nazwa i trzon grupy zawsze stanowili Wayne i Andrew i to do nich należały znaki towarowe. W roku 2012 Wayne i Andrew – The Memphis Horns otrzymali nagrodę Grammy za całokształt twórczości.

Najpopularniejsze zdjęcie (użyte do ilustracji wywiadu) Elvisa i Wayne’a Jacksona zostało wykonane w lipcu 1973 roku w Stax Studio (a przynajmniej tak podają niektóre źródła). Elvis nagrywał w nim wówczas takie piosenki jak „Raised On Rock” oraz „Take Good Care Of Her”. Proszę powiedz, czy mąż mówił coś o tej sesji i tym spotkaniu?
– To zdjęcie nie zostało zrobione w Stax . Zostało wykonane za kulisami w Las Vegas na krótko przed jednym z koncertów Elvisa. Wayne nie występował z nim wówczas. Był tam by zobaczyć show.
Wayne nie był również obecny na nagraniach, które Elvis zrobił w Stax. Jak już mówiłam, Wayne i Andrew opuścili już wtedy Stax by podróżować i grać z innymi artystami.

Kiedy i w jakich okolicznościach Wayne i Elvis widzieli się po raz ostatni?
– Nie jestem pewna

Kiedy i w jakich okolicznościach Wayne dowiedział się o śmierci Elvisa?
– To było w dniu, w którym Wayne przeniósł się z Memphis do Nashville. Właśnie przyjechał do miasta gdy ktoś mu przekazał tą wiadomość. Wszyscy wtedy o tym mówili. Był taki smutny po stracie, która dotknęła całego świata.

Elvis Presley jest tylko jednym z długiej listy artystów z którymi współpracował Twój mąż. Jego kariera była fenomenalna. Proszę powiedz, czy gdzieś można przeczytać jego historię?
– Tak. (Wayne, przyp.autor) napisał trzy książki „My Wildest Dreams Take 1” „Take 11” i „Take 3”, które wciąż są dostępne na Amazonie w miękkiej oprawie i formacie Kindle a także na iTunes w forme ebooka.

Droga Amy, dziękuję Ci serdecznie za Twój czas i wspaniałe wspomnienia. To był zaszczyt móc z Tobą porozmawiać.
– Dziękuję bardzo

* Kopiowanie i wykorzystywanie całości lub części wywiadu na innych stronach internetowych bez zgody autora-zabronione!

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *