If I Can Dream – 50 lat „NBC TV Comeback Special”

If I Can Dream – 50 lat „NBC TV Comeback Special”. Część 11

Segment z muzyką gospel składał się z czterech utworów. Obok wspomnianej powyżej „Sometimes I Feel Like A Motherless Child” – wywodzącej się jeszcze z lat siedemdziesiątych XIX wieku i pamiętającej erę niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych, tradycyjnej Czarnej pieśni gospel spopularyzowanej w 1960 roku przez Odettę Holmes w skład medley wchodziły „Where Could I Go But To The Lord”, „Up Above My Hand” oraz „Saved”.

Drugi z powyżej wymienionych tytułów, Where Could I Go But To The Lord”, znalazł się na wyróżnionym prestiżową Nagrodą Grammy longplayu „How Great Thou Art”. Piosenki na tą płytę Elvis zarejestrował w trakcie doskonałej sesji nagraniowej z maja 1966 roku.

Oficjalnie przyjmuje się, że oryginalna wersja tego hymnu powstała dwadzieścia sześć lat wcześniej przed wspomnianymi nagraniami w Nashville. Miał ją napisać wybitny kompozytor i twórca wielu standardów muzyki gospel, J.B.Coats. Warto jednak w tym miejscu nadmienić, że jego „Where Could I Go?” (bo pod takim tytułem utwór znalazł się w kolekcji „Golden Key”) było napisaną na nowo, poprawioną dziewiętnastowieczną kompozycją K.E.Harvisa i J.M.Blacka.

Pięć lat później, w listopadzie 1945 roku, grupa wokalna Harmoneers Quartet jako pierwsza umieściła tą pieśń na płycie.

Niemal w tym samym okresie, tj. w latach czterdziestych XX wieku, została nagrana kompozycja „Up Above My Hand”, do której Elvis płynnie przeszedł w telewizyjnym medley.

Stworzenie (tj. napisanie muzyki i słów) tego utworu wielu historyków muzycznych przez lata przypisywało czarnoskórej wokalistce, Rossecie Nubin, znanej szerokiej publiczności jako – Sister Rosseta Tharpe. I choć istotnie nazywana „siostrą soula” i „matką chrzestną rock’n’rolla” piosenkarka nagrała „Up Above My Hand” w roku 1947 to… w muzycznych archiwach przetrwało o wiele starsze wykonanie tego standardu. Powstało ono w nowojorskim studiu RCA Victor w roku 1941 a zarejestrowała je grupa Southern Sons. Ich wersję jeszcze w tym samym roku zrealizowała na płycie wytwórnia Bluebird (powiązana z RCA Victor). Utwór ukazał się na krążku pod nieco zmienionym tytułem – „Up Above My Head I Hear The Music In The Air”.

Trzecią, i ostatnią, kompozycją wywodzącą się z nurtu muzyki gospel, którą wykorzystano w tworzeniu specjalnej sceny/segmentu zbudowanego wokół muzyki sakralnej był utwór „Saved”. Tym samym był to kolejny po „Little Egypt” czy „Trouble” (a na późniejszym etapie także „Hound Dog” i „Jailhouse Rock”) przebój autorstwa legendarnej spółki kompozytorskiej – Jerry Leiber i Mike Stoller, nagrany przez Elvisa (jeden z ponad dwudziestu łącznie zarejestrowanych i zaśpiewanych przez Presleya na przestrzeni lat) który producenci ze stacji NBC włączyli do ścieżki dźwiękowej nowego programu. W odróżnieniu od wielu wcześniejszych hitowych propozycji tej spółki, szczególnie tych z lat pięćdziesiątych, „Saved” nigdy nie powstało z myślą o Elvisie (choć na dwa lata przed programem NBC rozpatrywano włączenie tej kompozycji do ścieżki dźwiękowej komedii z jego udziałem – „Easy Come, Easy Go”). Piosenka została spopularyzowana na początku lat sześćdziesiątych (pierwsze płyty ukazały się w roku 1960. Natomiast wydania późniejsze w roku kolejnym) i napisana dla wokalistki Lavern Baker (a właściwie Dolores Williams bo tak brzmiało jej prawdziwe nazwisko). W jej to właśnie wykonaniu piosenka doczekała się nominacji do Nagrody Grammy w kategorii Najlepsze wykonanie rythm’n’bluesowe 1960 roku.

Po zerwaniu współpracy z Pułkownikiem Parkerem „Elvis nadal wykonywał niektóre z naszych piosenek, które inni już zaśpiewali a które być może nie były takimi przebojami – ‚Girls! Girls! Girls!’ czy ‚Bossa Nova Baby’ i oczywiście niektóre z materiałów, które włączył do swojego TV Special – ‚Saved’ i tak dalej. Podobały mu się nasze piosenki”, wspominał w jednym z wywiadów Mike Stoller.

Z kolei Ernst Jorgensen w swojej książce „Platinum. A Life In Music” stwierdził z całą stanowczością: „jeśli podczas tej sesji wskazać jedno główne, najlepsze wykonanie, to byłaby to rozbudowana wersja ‚Saved’ Lavern Baker, utwór który Freddy Bienstock zaproponował pierwotnie do filmu ‚Easy Come, Easy Go’. A jako, że była to piosenka Leibera i Stollera to było w niej o wiele więcej rock’n’rolla niż gospel – w zasadzie całkowicie pominięto muzykę gospel. Ale Elvis po raz kolejny mając wsparcie czarnej grupy wokalnej, The Blossoms, zatarł ironię kompozytorów samą pasją swojego wykonania. W jego wykonaniu było to najczystsze gospel i nie było żadnych skarg na robienie kolejnych podejść”.

            „Jestem zbawiony! Powiedziałem jestem zbawiony!”, wykrzyczał na całe studio swoim ochrypłym, szorstkim głosem Elvis kończąc jedną z prób. Jakże prorocze okazały się już wkrótce te słowa w kontekście jego kariery…

CDN.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *